Niet iedereen ervaart een lockdown op dezelfde manier. Voor een deel van onze bevolking betekent deze periode een inkomensverlies dat zware gevolgen kan hebben voor hun levenskwaliteit. Voor mensen die het moeilijk hebben, werden solidaire acties op poten gezet. Als we een parallel trekken naar het thema klimaat: hoe kunnen we er dan voor zorgen dat solidariteit en sociale rechtvaardigheid worden meegenomen in het klimaatvraagstuk? Denk maar aan subsidies voor elektrische wagens waar enkel rijke mensen van kunnen profiteren, lage emissiezones waarbij mensen met een oudere (goedkopere) auto de stad niet in mogen, zonnepanelen die de armsten zich niet kunnen permitteren,...

Helemaal mee eens! Ik denk ook dat zulke maatregelen ideaal zijn in een postcorona wereld waar mensen ook de grenzen en implicaties van globalisatie gevoeld hebben.
Het feit dat we dit verkocht moeten krijgen aan mensen die sparen voor een kleine vakantie is inderdaad een terechte opmerking. We moeten zoals ik eerder al zij een draagvlak zoeken voor de maatregelen en uiteraard zullen deze gezinnen hier niet in meegaan. Een mogelijke oplossing is misschien dat we de groep van gezinnen eerst in twee delen. Het eerste deel zijn de mensen die een reis binnen Europa doen. Voor deze mensen kan bv. de trein een handig alternatief zijn, bovendien kunnen we met het geld dat we vanuit de luchtvaartsector halen een treinreis goedkoper maken door de treinsector vanuit de overheid subsidies aan te bieden. Voor de tweede groep, de mensen die een reis buiten Europa plannen, is dit moeilijker. Deze zullen indien ze buiten Europa reizen geen trein kunnen nemen en dus een veel duurder vliegticket betalen. Mogelijks kunnen we met een ander deel van het geld dat via de luchtvaartsector naar de overheid komt wel de uitstoot van het vliegtuig compenseren door o.a. bomen te planten. Maar hoe dan ook zal een vliegticket duurder worden ( en lopen we daarmee ook het risico om van een vliegticket een elitair product voor de rijkste in de samenleving te maken).
Over de luchtvaartindustrie ben ik het helemaal eens! Het is een sector die tot nu toe een te grote lobbygroep heeft, waardoor ze altijd aan de regels kunnen ontglippen of juist regels maken die in hun voordeel zijn. Hier moet inderdaad een einde aan komen. Maar hoe kunnen we dit verkopen aan de mensen die sparen voor een kleine vakantie naar het buitenland? Dit letterlijk even hun werk ontvluchten aangezien dit zwaar is en gedurende het jaar moeilijk is?
Het belangrijkste aan degelijke klimaatmaatregelen is dat er een draagvlak voor bestaat bij de bevolking. Indien klimaatmaatregelen onrechtvaardig zijn valt dit draagvlak onmiddellijk weg. De gele hesjes hebben vorig jaar in Frankrijk immers bewezen dat sociaal onrechtvaardige beleid kan leiden tot protestacties van de bevolking. Aangezien er door de coronacrisis vele mensen inkomsten verliezen zal het immers moeilijk zijn om nu direct aan deze mensen geld te vragen. Helaas zien we maar al te vaak dat de middenklasse de crisis moet betalen en dit zal met na de coronacrisis niet anders zijn. Tijd om het geld te halen waar we het moeten halen vandaar enkele voorstellen:
· Laat de politiek beginnen met op zichzelf te besparen. We hebben op dit moment 4 klimaat ministers in België die allemaal beschikken over een kabinet, kabinetsmedewerkers, een auto… Laten we gewoon een federale minister voor klimaat behouden en de andere 3 afschaffen. België is al een klein landje en dan gaan we dat nog eens opdelen in gewesten om aan 4 klimaatministers te komen, klimaat moet op veel grotere schaal aangepakt worden dan per gewest. Al is het nog maar de vraag of de politiek openstaat voor dit voorstel want dan vallen er minder minister posten te verdelen en vallen er politici uit de boot.
· Laat de elitaire luchtvaartindustrie de klimaatmaatregelen betalen. De dag van vandaag betalen wij allemaal accijnzen op de brandstof die wij tanken. Als een vliegtuig brandstof tankt betaalt ze geen accijnzen of andere vorm van belasting. Hierdoor zijn de vliegtickets natuurlijk zo goedkoop. Vliegtuigen betalen geen accijnzen dankzij een wet die er kwam na de tweede wereldoorlog om de kosten voor de luchtvaartindustrie te verlagen om de economie sneller te doen opstarten. Deze wet is immers al lang achterhaalt en gaat ten koste van ons klimaat.